کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی اثر امیر حسن پور

1,300,000 

کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی نوشته امیر حسین پور در 132 صفحه می باشد. این کتاب به بررسی نظریات مارکس به خصوص در دوران خفقان این مکتب می پردازد و در جهت شناخت بهتر آن و تفاوت آن با کمونیسم قدم بر می دارد.

نام کتابکتاب آریان پور جامعه شناسی مارکسیستی
نویسندهامیر حسن پور
نشردیارنامگ
تعداد صفحات132 صفحه
قطعرقعی
آریان پور جامعه شناسی مارکسیستیجامعه شناسی مارکسیستیدیالکتیکمارکسیسم چیستمکتب مارکسیسمنظریات مارکس به زبان ساده

تمامی سفارش‌های داخل ایران از طریق پست و پییک در داخل تهران صورت می پذیرد:

  • پست پیشتاز
  • پیک داخل شهر تهران

هزینه پست به عهده مشتری می باشد.

انتخاب نوع ارسال هنگام پرداخت قابل انتخاب می باشد.

برای خرید بالای 800 هزار تومان هزینه ارسال رایگان می باشد.

کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی: تاریخ، طبقه اجتماعی و دیالکتیک اثر امیر حسن پور پژوهشگر و زبان شناس ایرانی- کانادایی می باشد. او در این کتاب از تجربیات خود در آشنایی با مارکسیسم آکادمیک سخن می گوید. در این کتاب همچنین به نوشته ها و مصاحبه های آریان پور و مطالبی که دانشجویانش فراهم نموده اند نیز اشاره خواهد شد.

امیر حسن پور نویسنده  زاده مهاباد در سال 1332 می باشد. او در سال 1396 در تورنتو کانادا از دنیا رفت. امیر حسن پور تحصیلات خود را پس از مدرسه دارالفنون تهران در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه تهران ادامه داد. سپس او در همین دانشگاه رشته زبانشناسی را در مقطع کارشناسی ارشد تمام کرد. وی با ناتمام گذاشتن تحصیل خود در رشته دکترای دانشگاه تهران به دانشگاه ایلینوی کانادا جهت تحصیل در رشته ارتباطات نقل مکان کرد. در ادامه به بررسی کتاب با انتشارات دیارنامگ همراه باشید.

درباره کتاب آریان پور جامعه شناسی مارکسیستی

کارل مارکس - انتشارات دیارنامگ - آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی
کارل مارکس – انتشارات دیارنامگ – آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی

این کتاب به طور اجمالی به بررسی مارکسیسم در جامعه ایرانی و فهم آن در آن دوران می پردازد. کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی شامل نه فصل همراه با زیرمجموعه هایی درباره مکتب مارکس می باشد. فصول این کتاب شامل موارد زیر می باشد.

  1. درباره نویسنده
  2. مقدمه
  3. گستره و زمینه ها
  4. تدریس جامعه شناسی مارکسیستی
  5. مواد و برنامه درسی
  6. علوم اجتماعی:عرصه جدل فکری و سیاسی
  7. پیوست ها
  8. طبقه
  9. جامعه بی طبقه: کمونیسم ابتدایی
  10. چپ و راست

امیر حسن پور در این کتاب به خوبی توانسته با تجزیه مسائل به الگوهای کوچک و تفسیر آنها توضیح کاملی در مورد مکتب مارکس و شرایط آن در ایران را توضیح دهد. مارکسیسم در حوزه مکتب شناسی یکی از پایه های اصلی شکل گیری بسیاری از افکار حکومت های روز دنیا شده است. تاثیر این مکتب به گونه ای می باشد که بسیاری از حکومت ها با استفاده از این مسیر شرایط زندگی جامعه را رقم زده اند.

نظریه مارکس درباره تاریخ

برای درک بهتر کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی باید مروری بر نظریات کارل مارکس داشته باشیم. این نظریه بر مبتای تغییرات جوامع بر اساس شرایط مادی در طول تاریخ می باشد. پیروان این مکتب معتقدند که با بررسی موارد تاثیر گذار مادی در طول تاریخ می توان حتی اتفاقات آینده را نیز پیش بینی نمود. این نظزیه نیز مانند دیگر نظریات در مکاتب مختلف در جهت ایجاد فضای مناسب برای زندگی بهتر بشر ارائه شد و تا سال ها بر روی آن تحقیق صورت می گرفت.

کارل مارکس طبق این نظریه و زمان خود دسته بندی خاصی را برای تاریخ بشر در نظر گرفت. این دسته بندی شامل کمون اولیه، برده داری، فئو دالیسم، سرمایه داری و سوسیالیبسم می شود. دوره کمون اولیه مربوط به زمانی می شود که انسان ها به شکل گروهی و برای رفع نیاز خود به وسیله شکار زندگی می کردند. در این دوره برای انسان ها به نوعی مالکیت مطرح نبود و ابزار ها به صورت گروهی استفاده می شدند. در دوه های بعدی تضاد هایی مانند برده و برده دار شکل گرفت که همان موضوع باعث پیشرفت و شکل گیبری مراحل بعدی می شد.

طبقه اجتماعی در جامعه شناسی مارکسیستی

طبقات اجتماعی نوعی دسته بندی افراد در جامعه هستند که بر اساس قوانین خاصی ایجاده نشده اند و عضویت ندارد. این بدان معنا می باشد که این طبقه بندی بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی و دسترسی افراد به امکانات رفاهی باعث شکل گیری آن می شود. امیر حسن پور در کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی نیز به بررسی این مسئله پرداخته و آن را به ظرافت باز نموده است.

طبقات اجتماعی از دیدگاه مارکس نقش پر رنگی را در جریان های اجتماعی ایفا می کنند. این تضادها در اقشار مختلف خود باعث بروز اختلاف ها میان اقشار گوناگون می شود که طبق توضیحات پاراگراق قبلی باعث پیشرفت و شکل گیری مراحل بعدی تاریخ می شوند. اصولا به طور کلی اختلاف بین طبقات جامعه شامل یک قشر حاکم دارای ابزار تولید و دیگری قشر فاقد ابزار و نیروی کار می باشند.

دیالکتیک و جامعه شناسی مارکسیستی

دیالکتیک یکی از روش های منطق در مباحثه می باشد که ریشه آن به یونان باستان بر می گردد. این واژه به معنی بحث های منطقی است که از شاخصه های فلسفه سقراط می باشد. در کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی به بحث دیالکتیک در اندیشه های مارکس نیز پرداخته می شود. مارکس در روش تحلیلی خود اصولا از مراحل پیچیده شروع کرده و با یک سیر نزولی به مفاهیم زیرین آن می پردازد و در یک مسیر معکوس تمامی آن مسیر را به شکلی صعودی بر می گردد.

امیر حسن پور و کتاب آریان پور جامعه شناسی مارکسیستی

امیر حسن پور - انتشارات دیارنامگ - آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی
امیر حسن پور – انتشارات دیارنامگ – آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی

این کتاب در واقع نتیجه زحمات امیر حسن پور در جهت شناساندن مفاهیم اصلی مارکسیسم به جامعه و زدودن افکار غلط درباره این مکتب می باشد. آریان پور جامعه شناسی مارکسیستی به نقد و بررسی نظریات مارکس در دوره ای می پردازد که درب کلاس های درس و قفسات کتابخانه ها به روی آن بسته بود و حتی کارل مارکس را در بسیاری از مواقع در پشت نام نویسندگان ادبیات جهان نیز پنهان می کردند. دلیل این فشار ناآگاهی دستگاه های سرکوب از علوم اجتماعی و انسانی بود که آن را با کمونیسم یکی می دانستند.

امیر حسن پور با پژوهش های مکرر در جهت شناساندن مکتب مارکس تلاش بسیار زیادی نمود. این کتاب نیز با بررسی نظریات اصلی مارکسیستی و روش شناسی آن کمک شایانی در پیشبرد علوم انسانی دارد. انتشارات دیارنامگ فَروَست علوم انسانی و اجتماعی می باشد که با چاپ کتاب های مد نظر سیر تاریخی این علوم و اندیشه اجتماعی را در گستره ایرانشناسی نشان می دهد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب آریان پور و جامعه شناسی مارکسیستی اثر امیر حسن پور”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است بپسندید

نتیجه‌ای پیدا نشد.